ZBRANĚ
DOBY VIKINSKÉ
roku 2013 pro Marobud vytvořil
Sigtrygg a Valgard
Za pomoc při psaní děkuji Drakovi.
I.
Úvod – zbraně dnes
Zbraní se na
rozdíl od jiného
zde diskutovaného válečného
vybavení
nalezlo nepřeberné množství. Díky tomu
jim byla
věnována velká pozornost vědců a
systematickým
zkoumáním byly sestaveny typologie,
které zbraně
časově definují. Z toho vyplývá, že se
zbraně
neustále měnily a přizpůsobovaly se způsobu boje.
Díky
typologiím jsme však schopni velmi přesně
zjistit,
který typ zbraně se užíval v jakém
období,
a proto můžeme vytvářet vzhledově věrohodné
repliky.
Z toho, co jsme řekli, je
zjevné, že
hmotné prameny budou o tématice zbraní
vypovídat nejvíce. Písemné
prameny se v
tomto případě odsouvají do pozadí a
budeme
používat ve chvíli, kdy budeme
zjišťovat,
jakým způsobem se zbraně používaly. To
však
neznamená, že všechny informace v tomto
článku musíme brát za bernou minci.
Typologie byly
vytvořeny hlavně pro norské zbraně a zejména
datace je
třeba brát s
rezervou. Stěžejním počinem, ze kterého v tomto
článku vycházím, je kniha Jan
Petersena De
Norske Vikingsverd (1919).
U zbraně dnešního
re-enactora se
mnohdy hledí na co nejnižší cenu na
úkor
dobovosti. Na jedné straně jsou meče přeci jen
užitkovými
předměty, které mohou být snadno opotřebeny či
zničeny.
Na straně druhé stojí historické
měřítko,
které by mělo napovídat každému
člověku, jak
správně k replice přistupovat. Své stanovisko zde
nechci
dopodrobna rozebírat; oběma postojům rozumím a
respektuji
je. Dle mého názoru bychom se měli snažit o co
nejvěrohodnější druh zbraně v kontextu
našeho
postavení ve skupinách. Dále bychom se
měli
snažit, aby daný tvar zbraně typologicky
odpovídal
danému období, které se
snažíme
znázorňovat. Tak dosáhneme vizuálně
správného výsledku a teprve
poté můžeme
rozhodovat o kvalitě zbraně penězi, které jsme ochotni do
ní investovat.
A dále chci
nastínit fakt, že se mnoho re-enactorů
snaží při rekonstruování doby
vikinské
používat zbraně a další
vybavení,
které nejsou pro Skandinávii typické.
Proto jsem se pokusil vytvořit co
nejjednodušší
ucelený text typických
zbraní doby vikinské. Čtenář,
který se po
přečtení tohoto článku rozhodne o
výrobě zde
uvedené zbraně, si může být jist, že zbraň je
typickou a
tudíž použitelnou. Z toho důvodu jsem do tohoto
článku
nezařadil například šavle.
II.
Společnost a její vztah ke zbraním
Fakt, že se zbraní nalezlo
tolik,
svědčí o kladném vztahu společnosti ke
zbraním.
Společnost byla bojová, což
znamená, že každý svobodný muž musel
nosit z
vlastního zájmu zbraň. Vlastník
zbraní
demonstroval své suverénní
postavení.
Arabský vyslanec Ibn Fadlan napsal o Seveřanech,
které
potkal
kolem roku 922 na Volze, že u sebe neustále nosí
tři
druhy zbraní:
„Každý
muž má
sekeru, meč a nůž a vždy je nosí u sebe. Meče jsou
široké, rýhované a
franského původu.“
Také jiný Arab,
Ibn Rustah, nám zanechal o Seveřanech
zajímavou pasáž, ve které se
dotýká
používá zbraní:
„Nikdo z nich
nechodí
močit sám, nýbrž je
obklopen třemi svými společníky, kteří
ho
chrání mezi sebou. Každý z těch
tří
má svůj vlastní meč z důvodu nedostatku
bezpečí a
zrádného chování,
které mezi nimi
panuje, protože jakmile má člověk byť
sebemenší
bohatství, jeho vlastní bratr a bratrův
přítel po
něm zatouží, začnou mu usilovat o život a oloupí
ho.“
Ibn Rustah správně vystihl
podstatu staroseverského
myšlení vážícího
se ke
zbraním. Osud je nejasný a nikdo si nemůže
být
jist, co ho na cestách potká. Proto je třeba
mít
zbraň neustále nablízku, jak stojí ve
Výrocích
Vysokého:
„Muž by se
neměl na volném poli hnout od svých
zbraní víc než na krok, protože není
jisté,
jak moc je třeba člověku při putování
kopí.“
Je třeba si také uvědomit, v
jakém
kontextu zbraně nacházíme. Zbraně
tvoří
pohřební výbavy mužských hrobů a
zjevně je majitelé měli nosit i v posmrtném životě. Zbraň
se
stává atributem muže, který ji
nosí
celý pozemský i posmrtný život. A
nejen muže
jakožto jednotlivce. V literatuře máme zprávy
o rodových zbraních, které se
dědily (dokonce
ve formě úlomků) mezi generacemi. Zbraně neměly
pouze
praktickou, bojovou funkci, nýbrž se jich užívalo
při
nejrůznějších rituálech a jejich
pozdvižením a bušením se
například
potvrzovaly výroky soudů. Zbraně tedy byly spojeny se
zákonem a určitě měly i náboženský
přesah, protože
jsou s nimi spojování bohové,
nejčastěji pak
dvojice Óðin/kopí. Nosily se
také
miniaturní přívěsky mečů a kopí.
Důležitost zbraní se také zrcadlí v
desítkách synonym, které se pro meče,
sekery a kopí dochovaly.
Používání různých
zbraní
kopírovalo vrstvy společnosti. Je logické, že
nejvyšší vrstvy společnosti
používaly
nejkvalitnější zbraně, tedy meče,
zatímco
nižší používaly sekery a
kopí. V té
souvislosti je třeba říci, jakou podobu mělo v té
době
vojsko. Vojsko
sestávalo ze dvou oddělených jednotek –
družiny
(profesionálové; stsk. drótt)
a branné
hotovosti (leiðangr).
Tato branná hotovost byla vyzbrojena
především kopími a sekerami, a proto
ságy
pokaždé hovoří o lesu kopí narychlo
svolaných bojovníků. Zbraně v družině byly často
darované, čehož si můžeme povšimnout u těch jmen
zbraní, které končí -nautr
(„dar“).
O učení boje se
zbraní v tomto období
máme jen málo dokladů. Byly nalezeny
dřevěné meče
(které možná sloužily ke
tkaní), které naznačují, že
určitá forma výuky mohla probíhat.
Také
eddická
Píseň o Rígovi definuje jarla jako
muže, který cvičí s kombinací
meč/štít, oštěp a luk:
Vyrůstal jarl v
jasné síni,
oštěpem
vrhal, ohýbal luk,
ostřil
šípy cvičil psy v
štvaní,
na koni
jezdil,
kryl se štítem,
mával mečem,
útoky mařil,
závodil v plavání,
zápasil v boji.
III. Zbraně
Již jsme řekli, že
králové, jejich
leníci a družiny používali
především meče,
zatímco neprofesionální
bojovníci
používali kopí a sekery. To však
neznamená,
že je také nemohli vlastnit vysoce postavení bojovníci. Právě naopak, zajisté
mohli.
Jednalo se však o daleko kvalitnější a
zdobenější výrobky, než si mohl
dovolit
neprofesionální bojovník. Vzhledem ke
stavu
zachování je někdy složité
rozlišit,
které zbraně jsou
domácího a které
zahraničního původu, ale
je nepochybné, že nejlepší meče a
hroty
kopí pocházely z dovozu.
- Meč (sverð)
Meč byl v době vikinské důležitou
zbraní a
společně s kopím měl největší
symbolický
význam. Šlo o atribut velmožů, družin a
bohatších statkářů. O důležitosti
svědčí
také fakt, že se jich našlo ve
Skandinávii několik
tisíc. Jedná se o nejlepší
zbraň,
jaká v daném období existovala. Byly
velmi
drahé, což jsme schopni zachytit v islandské Sáze o pobratimech:
„Měl
širokou sekeru, mocnou zbraň, která byla
břitká a ostrá a která
poslala mnoho lidí k večeři do Valhally. Vlastnil
také velké kopí s
tvrdým hrotem, ostrými břity, širokou
tulejí a dlouhým ratištěm. V
té
době bylo na Islandu jen pár mužů ozbrojeno mečem.“
Meče byly natolik cenné, že se často
objevují v pramenech jako dary a že se nám
dochovalo
mnoho jejich jmen, např. Dragvendill,
Fetbreiðr
(„Na stopu široký“), Fótbítr
(„Hryzač nohou“) a Gamlanautr
(„Gamliho dar“). Skald Hallfreð
Óttarsson,
který skládal kolem roku 1000, v jedné
své
strofě praví, že za svou básnickou
kariéru obdržel
jako dary tři meče.
Meče nesloužily ke krytu, ačkoli
existují
zprávy
o tom, že se jimi bojovníci kryli v nouzi. Mimo
seku se
jimi velmi často bodalo. Naostřené čepele umožňovaly i řez,
ačkoli o něm příliš
neslyšíme. Je doloženo,
že meče se během bojů lámaly a
docházelo k jejich opotřebení. Byly nalezeny
svařené a jinak deformované čepele. Ze
ság se dozvídáme o zničení
čepelí i
jílců. Dochované čepele jsou dnes tak
zkorodované,
že na nich
zářezy nemůžeme jasně ukázat, ale byly nalezeny
kosti, na
kterých je patrný sek čepelí se
zářezy. V
ságách se dočítáme o
zářezech,
které byly tak
velké, že se do nich vešel článek
prstu. Ve
skaldských básních se meče
dávají do
souvislosti s brousky, což značí, že se často brousily, snad
před každým bojem. Meč se v
básních opisuje
jako vyleštěná zbraň, která
rozbíjí
všechny
druhy zbroje.
Meče se mohly používat v kombinaci s
jinými
zbraněmi. Z básní skalda Egila
Skallagrímssona
víme, že se na rukojeť meče upevňoval řemínek,
který
umožňoval, aby měl básník meč
pověšený na
ruce mezi tím, co právě bojoval kopím.
Jako „vikinský
meč“ se označuje
klasický meč raného středověku, který
tvořil
plnohodnotný vývojový stupeň a
který
navazoval na spathy a postupně přecházel v meče
vrcholného středověku. Vyskytoval se v téměř
celé
soudobé Evropě po více než 250 let. V literatuře
je
popisováno mnoho částí meče, v tomto
momentu si
vystačíme pouze s rozdělení na jílec (hjalt či hjǫlt) a čepel (brandr). Pro detailní schéma (v angličtině)
„vikinského meče“ a jeho
staroseverské
terminologie přikládáme dva obrázky.
- Jílec (hjalt
či hjǫlt)
Více či méně
zdobené jílce
jsou hlavními distinktivními rysy
severských mečů.
Konstrukce mohla mít dvě
základní
podoby. Obě však mají spodní
záštitou (fremra
hjaltit), která kryla ruku, a rukojeť (meðalkafli),
často tvořenou parohem, mrožovinou, zdobeným kovem či
stříbrným a zlatým drátem (vaf). A zde se
konstrukce mohly lišit – hlavice (knappr; klót)
mohla být buď nanýtovaná na řapu (tangi), nebo byl
řap roznýtován na horní
záštitě (efra
hjaltit; hugró),
k níž byla hlavice
přinýtovaná dvěma
nýty (tomuto způsobu staří Seveřané
říkali sigrhnoð,
„nýt
vítězství“). A
záleží pouze na
nás, zda budeme v tomto případě mluvit o hlavici
ze dvou
kusů či o dvou záštitách s
nanýtovanou
hlavici. Fakt, že staroseverština povoluje množné
číslo hjǫlt,
naznačuje, že staří Seveřané považovaly za
správnou druhou možnost.
Co se týče rukojeti, její
délka se u
každého typu lišila. Nechci se uchýlit
ke
generalizaci, ale neprohloupíme, řekneme-li, že délka
se obyčejně
pohybovala mezi 8 a 10 cm. Meče se pravděpodobně častěji
vyráběly na zakázku než na volný
prodej, a proto
délka rukojeti mohla přesně odpovídat
šířce
dlaně. A vzhledem k tomu, že velikost ruky mohla být
jiná
než je dnes, bych toto číslo nebral při
rekonstruování meče příliš
v potaz. U
různých typů
jílců variovala také délku
spodní
záštity, a to jak délkou, tvarem i
materiálem. Mohla být vyrobena z kovu, kosti či
parohu. Nejčastějším způsobem dekorace
jílců bylo
tausování.
Známe několik
staroseverských slov,
které se pravděpodobně vztahují k
jílcům, ale
jejich přesný význam nevíme. Dvě
taková
slova se dozvídáme v eddické
hrdinské Písni
o Sigrdrífě v souvislosti s třemi
runami T (Týr)
vyrytými na jílci meče:
Znej runy vitězství
a v jílec je vryj,
chceš-li
vítězství vydobýt;
některé
vryj na véttrim,
některé na valbǫst,
a třikrat
vyjmenuj Týa.
Přesné významy slov véttrim
a valbǫst nám
zůstanou zřejmě navždy skryty, přestože existuje mnoho
teorií. V
současné době se soudí, že véttrim
označoval buď žlábek na čepeli nebo
(pravděpodobnější) kovové kroužky na
koncích
rukojeti, které přiléhaly ke spodní a
horní
záštitě. Několik těchto kroužků bylo nalezeno a
některé z nich skutečně na sobě nesou runové
nápisy. Častěji jsou však dekorovány
hlavami
zvířat či lidí. Pojem valbǫst mohl
být synonymem pro termín friðbǫnd
(viz slovník Cleasby&Vigfússon),
které
zmíníme v souvislosti s pochvami, ale badatel
Hjalmar
Falk potvrdil, že se muselo jednat o označení
určitého
tvaru hlavice či plátování z
drahého kovu.
Existuje několik typologií,
které se
snaží jílce
„vikinských mečů“
rozřadit podle tvarů chronologicky za sebou. My si zde
zmíníme dvě z nich. Méně
známá
je Whellerova typologie anglických mečů,
která
rozlišuje osm typů.
Nejčastěji citovanou a používanou je
Petersenova
typologie norských mečů. Její upravenou podobu
zde
také použijeme. Zde nabízíme tři
schémata:
- Čepel (brandr)
Čepele „vikinských
mečů“ se
pohybují v rozmezí délek
70–91 cm, ačkoli
můžeme najít i meče, které se tomuto
rozmezí
vymykají. Naprostým extrémem je pak
meč z
Gulbishche v Rusku, jehož čepel dosahuje délky 105 cm (s
celkovou délkou 125 cm).
Kvalita čepelí byla
různorodá. Vyskytovaly se více či méně
kvalitní čepele ze svářkového
damašku. Meče můžeme rozdělit na tuzemské a
importované, což
samozřejmě mělo vliv na kvalitu výrobku. V
západní
Evropě fungovalo několik dílen, jejichž výrobky
došly během doby vikinské značné
popularity.
Můžeme je rozlišit jednoduše podle jejich
obchodních značek – nápisů
ULFBERHT (tato
dílna fungovala přibližně v období
800–1000 a
známe 171 takto
označených mečů), INGELRII
(od 10. do 12. století) a dalších.
Tyto
renomované značky byly posléze v
domácích
poměrech kopírovány. Kvalita
čepelí se
odráží také v několika
písemných
pramenech. Ságy se zmiňují o čepelích,
které bylo možné bez trvalého
poškození ohnout. Skald Arnór
jarlaskáld v
11. století označuje kvalitní čepel
jako „železo tvrdší než
pilník“.
Čepele mají více či
méně
zaoblený tvar, některé typy mají
značně
zkosený hrot. V souvislosti s čepelí můžeme
mluvit
o
ostří (egg),
hrotu (oddr)
a žlábku, jehož staroseverské jméno se
nedochovalo. Dochované i písemně
potvrzené
máme runové nápisy na
čepelích, pomineme-li
již zmíněné obchodní značky.
Setkáváme se také s
termínem blóðrefill,
jehož význam není zcela jasný. Podle
některých badatelů jde o hrot meče, jiní
tvrdí, že jde o žlábek, a
nejsoučasnější názory
říkají že mohlo jít o
damaškový vzor na čepeli, který
připomínal „výšivku /
tapisérii“ (refill).
Existovaly meče jednobřité a
dvoubřité
(v Norsku je jejich poměr 23.5 ku 76.5 %). Jednobřité meče
jsou
pouze norská záležitost, a proto mohly
být
díly místních kovářů.
Objevují se v
období na
přelomu doby vendelské a vikinské, nejčastěji v
kombinaci
s jílci typu C, F, G, B, H, M. Jsou dlouhé
průměrně
80–85 cm, ojediněle
90 cm.
Tvary dvoubřitých čepelí se
podobně jako
tvary jílců měnily.
- Pochva a metoda závěsu
Jestliže jsme na počátku tohoto
článku
řekli, že zbraně jsou dobře dochované, tak musíme
doplnit, že toto rozhodně neplatí o nekovových
doplňcích, kterými jsou například
pochvy.
Archeologický materiál k pochvám je
zanedbatelný, a proto si musíme
vypomáhat
písemnými prameny, ikonografií a
analogiemi z
dnešní Anglie a Francie.
Pochva byla nedílnou
součástí meče.
Již zde zmíněný skald Hallfreð
Óttarsson,
který získal za své
básnictví tři
meče, doslova mluví o obdržených
pochvách, nikoli
o mečích, které si posluchač musel domyslet.
Základem pochvy byly dva kusy dřeva (viz návod
na výrobu pochvy), díky čemuž se ve
staroseverštině pochva označuje plurálem
slíðrar
a méně častým spænir a skeiðar.
Tento dřevěný korpus byl dodatečně potažen hovězí
kůží. Některé nálezy mohou svědčit o
tom, že byla
následně potažena i textilií.
Kompletní pochva se
také označovala jako umgerð
/ umgjǫrð
či skálpr.
Některé prameny nasvědčují, že byla
ošetřována voskem. V případě, že byla
pochva
ztracena, se improvizovalo a meče se zasouvaly do dutých
klacků.
Archeologicky i písemně se dochovalo
bohaté
zdobení pochev, které se mohlo
nacházet při
ústí a na samotném konci.
Nákončí
pochvy se nazývalo dǫggskór
či sverðskór
(„zrosená bota“ a „bota
meče“), což
nás může vést k domněnce, zda mimo funkce
dekorační nemělo také ryze praktické
využití a zabraňovalo vlhkosti. Zdobení pochvy
bylo
provedeno ve stříbře či zlatě a některé prameny
naznačují, že se ke zdobení používalo i
drahé
kamení.
V momentech, kdy bylo potřeba zaručit
mír, tedy
například na sněmech, docházelo k tomu, že se
jílce mečů ovazovaly kolem pochvy tak, aby nemohly
být
vytaženy. Provazy, kterými byly meče zajištěny,
se
nazývaly friðbǫnd, „pouta
míru“.
K pochvě přináležel také
samostatný mečový opasek (fetill).
Pochva na něj mohla být zavěšena několika
způsoby,
nejčastěji dvěma poutky. Opasek byl stejně jako pochva
zdobený
stříbrem či zlatem. Mezi jeho častými
zdobeními
bylo trojlístkové kování či
spojky s
kroužkem. Skald Þorbjǫrn hornklofi hodnotí
královy
dary skaldům následovně:
Na
jejich odění
a zlatých
náramcích
je patrné, že přáteli jsou s
králem.
Mají rudé
pláště
s dobrým
lemováním,
meče s
jílci ovinutými stříbrem
a kroužkovými
košilemi,
pozlacené
mečové pásy
a přilby s rytinami,
na rukou prsteny, které jim dal Harald.
Mečové pásy byly po
většinu doby
vikinské nošeny hlavně přes rameno. Teprve kolem
roku
1050 v
angloseverském prostoru začíná
převažovat závěs u pasu.
Rekonstrukce pochvy a kování pochvy ze
severského hrobu v Ballateare na ostrovu Man.
Vyobrazení pochev ze severní a
západní Evropy.
- Sekera (øx)
Sekera byla velmi oblíbená
zbraň doby vikinské a po kopí byla
nejrozšířenější
zbraní. Její popularita se dá
vysvětlit faktem, že se současně
jedná o pracovní nástroj. Byla tedy
snadno dostupná všem vrstvám
svobodného obyvatelstva. Zde se však budeme
zabývat výhradně bojovými sekerami.
Sekera daleko lépe proráží
všechny druhy
zbrojí, protože sílu úderu koncentruje
do
malé plochy.
Sekera se skládá ze dvou
hlavních částí, a sice topůrka (øxarskapt)
a hlavy sekery. Topůrko bylo zasazeno do oka sekery (auga) a
částečně jej přečnívalo (forskepti).
Délka topora je předmětem diskuzí –
skandinávské nálezy se
pohybují okolo 65–80 cm. Topůrka
obouručních seker, jak je známe z
výšivky z Bayeux, byla zřejmě
zidealizovaná a reálně byla dlouhá
zhruba metr. Nebyla vždy zcela rovná; někdy byla
mírně zakřivená. Materiálem pro
výrobu topůrka se často stávala bříza,
jasan či dub a byla pravděpodobně vyrobena metodou
štípání. Topůrko mohlo
být v oku fixováno několika způsoby,
například dřevěným či železným
klínem, omotávkami z kůže
či kovovým kroužkem s nýtem (hólkr).
Přesto se v písemných pramenech můžeme
dočíst, že hlava ze sekery upadla. Místo, kde se
toporo drželo, se nazývalo hepti. Ze
ság víme, že se topůrko občas
používalo ke krytí, a proto se občas
dozvídáme o tom, že se se vyztužovalo
obtočeným železným páskem (vaf) či
oplátováním (spengðr).
Hlava sekery byla vyrobena z měkké
ocele s vevařeným břitem (egg / munnr),
který měl jistý úhel (eggvǫlr). Mimo
samotného břitu velké nebezpečí
představoval horní (øxarhyrna)
a spodní (kverk)
zašpičatělý roh. Na boční straně hlavy
(hlýr)
se často nacházelo tausované zdobení
či vykládání (rekinn) ze zlata a
stříbra, jako je tomu například u
slavného nálezu z dánského
Mammenu. U některých dánských
a gotlandských seker typu L a M
zaznamenáváme
chybějící vnitřní část,
která je nahrazena
vybíhajícím dekorativním
výstupkem. Nejširší
části hlavy se říkalo „stopa“
(feti),
zatímco nejširšímu
místu břitu „loket“ (ǫln).
Zadní část hlavy, „tlouk“ (øxarhamarr),
se užívala jako donucovací prostředek či v
momentu, když útočník nechtěl
protivníka zabít. Díky
svému dobrému tvaru se sekera mohla
používat k hákování
štítů a končetin. V krajních
situacích se sekera mohla házet. Ve
Skandinávii bylo učiněno několik nálezů
vrhacích seker francisek.
O způsobu transportu seker máme
mámo zpráv. Seveřané jsou ve
skandinávských i zahraničních
pramenech popsáni tak, že nesou sekery na ramenou. Ze
ság se také dozvídáme, že
mohla být připevněna na sedlu, na zadní straně
štítu či mohla být schována
pod pláštěm. Můžeme spekulovat o
poutkách, kožených pouzdrech na hlavu sekery a
sekerách zastrčených za opaskem.
Sekera byla ve většině
případů zbraní nepříliš
vysoce situovaných
mužů. V některých případech však byly
sekery natolik zdobené a ceněné,
že se stávaly dary na velmožských
dvorcích. O tom svědčí také
dochovaná
jména seker, například Hel, Rimmugýgr,
Arghyrna, Jarlabani, Gylta,
Tjaldsperra, Steinsnautr, Fluga, Hjalti a další.
Staroseverské prameny
nabízejí hned několik názvů typů
seker, které by se s trochu nadsázky mohly
označit za první typologii seker doby vikinské.
Jedním typem je tzv. breiðøx, „široká
sekera“. U něj pak můžeme rozdělit dva
podtypy – þunnsleginn
øx („na úzko
zklepaná sekera“), kterému
odpovídá hlava typu L / M, a hálfþynna
øx („z půli
zploštělá sekera“),
dnešní typ F.
Dalším je skeggøx, „bradatice“,
které odpovídá typ B, C a D). V
pramenech se také můžeme setkat s pojmy barða a sparða
(irskou obdobou předchozího názvu).
Pracovní sekery můžeme vidět pod pojmy
boløx
či skógarøx,
které označují dřevorubecké sekery.
Neobvyklým typem byl tzv. taparøx.
Jednalo se o menší typ sekery,
která pravděpodobně
pocházela ze slovanského
prostředí.
Nepodloženým typem sekery byl snaghyrnd øx,
též snaga
(„sekera s háčkem na rohu“).
Archeologicky není podložen, soudí se
však, že mohla být podobná
skotské lochaberské sekeře. V
pozdější skandinávské
literatuře se objevuje kratší obdoba
této sekery pod názvem skothyrna.
Následuje Petersenova
typologie seker:
Typ |
Datace |
A
|
c.
800–900 |
B
|
c.
800–900 |
C
|
c.
800–920 |
D
|
c.
800–850 |
E
|
c.
850–925 |
F
|
c.
900–1000 |
G
|
c.
850–1000 |
H
|
c.
900–950 |
I
|
c.
900–1000 |
K
|
c.
900–1000 |
L
|
c.
950–1050 |
M
|
c.
1000–1100 |
- Kopí (spjót)
Kopí bylo
nejčastější severskou zbraní. Jednalo
se o typickou zbraň branné hotovosti a byla
široce rozšířena všemi
spektry svobodného obyvatelstva. Patří
mezi velmi dobře zmapované zbraně a informace o něm
nacházíme hojně v archeologických i
písemných pramenech. Jak si však
ukážeme, mnohdy se oba typy pramenů neshodují a
objevujeme tak kopí, která nejsou archeologicky
potvrzena a vice versa.
Ságy naznačují, že
největší nevýhodou kopí byl
fakt, že je vidět z dálky. To je kompenzováno
výhodou obrovského dosahu. Staří
Seveřané si dobře uvědomovali špatnou
pohyblivost v případě nepodařeného
útoku, a proto mnohdy používali
sekundární zbraně. Jak jsme již řekli, často
se jako doprovodná zbraň používal meč.
Štít, pokud byl nějaký, mohl
být pověšen na zádech. Stav, kdy je
štít pověšený v krycí pozici na rameni
během boje kopím, nemáme ve
Skandinávii potvrzen, ačkoli ho soudobě lze ikonograficky
doložit ve Skotsku.
Staří Seveřané
používali pro všechny druhy kopí, tedy
jak bodná tak sečná,
zastřešující pojem spjót,
který označoval pouze kovovou část
kopí. Ze staroseverské literatury
známe několik typů kopí, které jsme
schopni rozdělit následovně:
- Bodná
Jistě se nebudeme mýlit, řekneme-li,
že bodná kopí se používala ve
většině případů, a proto ji můžeme označit za
typickou. Pro bodné kopí bylo typické,
že měla dlouhou, nepříliš tlustou čepel, aby
pronikla co nejhlouběji a způsobila co
nejrozsáhlejší poranění.
Útočilo se zřejmě nejvíc na oblast hrudi.
Bodná kopí můžeme přirozeně rozdělit na dvě
podkategorie:
- Vrhací (skotvápn)
Kopí určená k
vrhání měla kratší
čepel a byla celkově lehčí. Vržené
kopí dokázalo zranit i skrz
štít nebo donutit nositele, aby
štít pro váhu zahodil.
Staří Seveřané vrhání
kopí přikládali překvapivě velkou důležitost.
Bylo tradicí, že každá strana je vrhla před bojem
do šiku nepřátel. Tato zvyklost
se odráží také v mytologii.
Rozeznávalo se několik typů vrhacích
kopí:
- Geirr,
který dokonale splňuje naše představy o
oštěpu doby vikinské. Má
krátkou čepel o přibližně stejné
délce, jakou má tulej.
- Fleinn,
který měl čepel delší a
užší než geirr.
Žebro uprostřed bylo méně patrné.
- Broddr,
jež tvořil dlouhý hrot o čtvercového
průřezu. V době vikinské se tento
typ užíval zřídka a
nacházíme ho ve starších
obdobích.
- Ruční (lagvápn)
Pod touto kategorií si
musíme představit ta kopí, která po
celou dobu boje zůstávala v minimálně
jedné ruce bojovníka. Vrhala se pouze
výjimečně v kritických situacích.
Jejich hrot byl mohutnější a
těžší než hroty vrhacích
kopí. Můžeme si vyčlenit čtyři typy:
- Krókaspjót,
čili „kopí se zpětnými
háčky“. Hmotné nálezy tohoto
typu pro dobu
vikinskou se objevují pouze vzácně, třebaže ve
starším období byl mnohem
častější. Písemné prameny
vztahující se k Islandu však
naznačují, že byl naopak
poměrně často používaný. Tento typ mohl
být
používán k lovu větší zvěře
a velryb. Přes své praktické zaměření
mohl mít zdobenou tulej.
- Fjaðraspjót,
čili „kopí s [výraznou]
čepelí“. Čepel tohoto typu byla poměrně
široká a dlouhá, rychle se
zužující. Byla užší než
čepel typu kesja.
Mělo se jednat o těžkou zbraň,
jejíž ratiště byla často
omotávaná kovovým páskem.
- Blaðspjót,
„kopí ve tvaru listu“. O tomto typu
nemáme žádné informace kromě
názvu, který může nasvědčovat, že čepel mohla
být vytvarována do tvaru listu.
- Sviða,
„opálení“. Původně se zřejmě
jednalo o kopí, jehož ratiště bylo ožehnuto a
vytvrzeno v ohni. Mělo sloužit hlavně k lovu a na tuleji mělo
připevněná křidélka. Jedná se o
poměrně častý nález.
- Sečná
Jestliže jsme řekli, že bodná
kopí byla typická, pak sečná
kopí musela představovat něco netypického.
Právě tímto způsobem se v
písemných pramenech sečná
kopí objevují. V mnoha případech jde o
informace si protiřečící a anachronní.
Písaři se nebáli využívat
své poznatky o halapartnách a
zapracovávat je do kontextu doby vikinské.
Výsledkem jsou někdy přinejmenším
zkreslené informace. Můžeme však říct,
že sečná kopí, nakolik byla atypická,
stále nepředstavovala cosi jedinečného.
Zdá se také, že byla multifunkční,
tedy byla bodná i sečná. To znamená,
že mohlo jít o typy bodných kopí,
která měla dostatečně tlustou čepel, aby se při seku
nepoškodila. Při správném
použití mělo sečné kopí velkou razanci
a dozvídáme se, že bylo schopno proseknout helmu.
- Nejčastěji se pro sečné
kopí objevuje výraz hǫggspjót.
Současně se setkáváme také s
pojmem kesja.
Mělo jít o kopí s dlouhou a mohutnou
čepelí na
krátkém ratišti.
- Modifikací tohoto typu pak bylo
kopí brynþvari
s extrémně dlouhou čepelí (údajně dva
lokte, tedy zhruba okolo metru). Jak jsem však
nastínil, nevíme, do jaké
míry můžeme tyto informace považovat za věrohodné.
- Atgeirr.
Velice zajímavá zbraň, která je mnohdy
ztotožňovaná s halapartnou. Mělo jít o zbraň
úžasných destruktivních
schopností. Měla být bodná,
sečná a vrhací. Popisy tohoto kopí
variují, ale nemůžeme ho považovat za
fantastické. Vyjma ság se objevuje ve
skaldských básních i
anglických pramenech, tudíž musí
jít reálnou zbraň, jejíž podobu
neznáme. Mohlo jít o zbraň podobnou kůse.
Vrhací
kopí; zleva: geirr,
broddr.
|
Bodná
kopí; zleva: krókaspjót,
fjaðraspjót,
blaðspjót,
sviða.
|
Sečná kopí; zleva: kesja a
přibližná podoba brynþvari. |
Jak jsme si řekli, spjót
označuje pouze kovový hrot kopí. Jeho
základním rysem je různě tvarovaná
čepel (fjǫðr)
s ostrou špicí (oddr), v
níž se setkávají dva samostatně
vevařené břity (egg).
Čepel mohla opět být ze svářkového
damašku. Ve spodní části čepel
přechází do tuleje (spjótsfalr),
do které bylo vsazeno a nýtem (nagl)
zajištěno ratiště.
Skandinávské hroty měly tuleje
uzavřené, zatímco anglosaské měly
otevřené. Tulej mohla být osazena
křidélky (pravděpodobně krókr),
které mohla sloužit k
hákování štítů.
Křidélka se vyskytovala u typů B, C, D1, E a D2;
nacházíme i křidélka
stočení směrem dozadu. Jsou teorie, že křidélka
byla převzata z Franské říše. Hrot
mohl být odseknut mečem. V některých
případech se nýtek vyndaval, aby se
zabránilo opětovnému vržení.
Ratiště (spjótskapt)
se vyrábělo z jasanu, jilmu a buku. Byla tak
vysoká, „aby muž mohl dosáhnout na
tulej“, neměla tedy o moc
vyšší než 2 metry.
Šířka ratiště byla
taková, „aby muž svou dlaní
ratiště obejmul“, tudíž lze usuzovat,
že byla tlustší než 3 centimetry. Jak
jsme již naznačili, vrhací kopí měla
ratiště menší. Pět mohlo
být vyztužené kovovým
páskem (vaf).
Konec ratiště (spjótshali)
se v některých případech zabodával do
země tak, aby hrot směřoval k nepříteli. V
písemných pramenech se často ničí
ratiště, z kovové
části pak nejvíce tulej.
Nacházíme i kopí
zdobená, přičemž dekorace se vždy
nachází na tuleji.
Nejběžnější je opět tausovaný dekor.
Nacházíme na nich rovněž ozdobné
nýty a křidélka a runové
nápisy. Výzdobu tuleje můžeme dělit do
tří typů:
- I. Stříbrná
dekorace. K tausování se
používá
stříbro či
jiné kovy. Tento typ nacházíme u
kopí typu E, I K a příležitostně G.
- II. Styl Ringerike.
Spadá do období 1000–1060 a dekor je
podřízen tomuto uměleckého stylu.
- III. Styl Urnes.
Spadá do období 1025–1100.
Tím se dostáváme
k faktu, že zdobená kopí byla odznakem
vysokého postavení. Jejich nákladnost
se odráží v v dochovaných
jménech, kterými jsou například Gungnir,
Grásíða
(„Šedobok“), Skarpheðinsnautr,
Jarlsnautr, Selshefnir, Hornnefjunautr,
Atlanautr, Háreksnautr
a další. O metodách
přenášení kopí
víme zhruba tolik, že
ratiště směrovala hrotem k nebi nebo k zemi. Při
jízdě na
koni se kopí drželo ve svěšené poloze.
Hrot mohl
být teoreticky chráněn koženým
pouzdrem.
Následuje upravená Petersenova typologie
kopí:
- Sax
Ve starší době
železné byl ve Skandinávii sax
mimořádnou
zbraní, která pocházela z
merovejského
jihu. V mladší době železné se sax
začal ujímat a v době vikinské jsme ho schopni
objevit
jak mezi švédskými
profesionálními
bojovníky z Birky, tak v chudých
islandských
poměrech. Jeho popularita byla zapříčiněna
jednodušší výrobou, a proto
tvořily
levnější alternativu k mečům. Saxy mohly
navíc
být překovány z jiných
zbraní, jak je
písemně zachyceno.
V písemných pramenech
má sax dvě
základní
funkce, je to
buď útočná zbraň podobná
krátkému
meči, nebo jde o pracovní nástroj
podobný většímu noži,
vhodnému
například na porcování masa. Ačkoli
byl nůž
multifunkčním předmětem, sax se zásadně
odlišoval
od menších
pracovních
nožů (knífr),
případně jejich funkce splývaly (saxknífr).
I tvary a délky samotných saxů variovaly. Čepel (blað)
některých saxů byla více zaoblená,
zatímco jiné čepele byly k hrotu (oddr)
ostře zkosené. Podle tvarů můžeme odhadnout,
které saxy
byly primárně určené k
sekání (hǫggsax)
a které k bodání. Máme
zprávy i o
saxech, které se příležitostně vrhaly v
námořních bitvách (nejčastěji handsax,
krátký nůž
odpovídající
vrhací dýce). Z většiny
však saxy byly
bodnými pobočními zbraněmi. Sax se
skvěle hodil do
bitevní vřavy, ve které nebyl dostatek
místa. Saxy
byly celkově menší než meče, a pokud se sax velikostně
odlišoval, tak byl buď dlouhý jako meč,
nebo
krátký jako nůž. Saxy nalezené v Birce
se
pohybovaly ve délce přibližně 50–60 cm. Mohly
být rovněž vyrobeny metodou svářkového
damašku.
Důležitým rysem saxu je pouze jedno
ostří (egg),
zatímco druhé je nahrazeno silným (až
8 mm)
hřbetem čepele (bakki).
Písemné prameny v některých
případech
zmiňují i dvoubřité saxy, každopádně
jednobřité převládají. Rukojeť (hepti / mundriði)
byla osazena pravděpodobně dřevem, kostí či parohem, a na
rozdíl od meče se pro
ni
ve staroseverštině neužívá
výraz meðalkafli
(„střední
část“), protože se nenacházela mezi
záštitami. V písemných
pramenech existuje
pouze jedna zmínka o saxu se záštitou (hjalt / fornám),
ale ta se nevztahuje k době vikinské. Rukojeť se
také odrazila v označení heptisax. Mohla
být zdobená řezbou.
Vrchní část rukojeti mohla
být
zakončena několika způsoby, například koncovkou z plechu (ró),
knoflíkem, oválovitým
kováním či byl řap jednoduše
ohnutý směrem
dovnitř k
rukojeti.
O pochvách
a systému zavěšení jsme daleko
lépe
informováni, než v případě mečových
pochev,
protože se jejich bohaté
kování nalezlo a
jsou ikonograficky vyobrazeny. Pochvy z Birky
(například hroby Bj 581, 944, 1035) a Gotlandu jsou
zdobeny bronzovým kováním, svorkami a
nákončím. Na horních
hranách se
obvykle nacházejí tři poutka, která
mohla
být spojena spojkou s kroužkem, ke níž bylo
připojeno
poutko. Kříž z Middletonu B vyobrazuje severského
bojovníka, který má pochvu
zavěšenou na
opasku. Je přitom zřetelné, že takové
zavěšení zbraně
představuje „pohotovostní
režim“, aby sax mohl
být kdykoli vytažen pravou rukou.
Ze zdobení pochev je
patrné, že saxy
nemůžeme obecně považovat za zbraň chudších
vrstev.
Jednalo se o zbraň, kterou si ve více či méně
zdobené podobě mohly dovolit téměř
všichni.
Zatímco chudší vrstvy
používaly
masivnější nože užívané při
řezání velryb apod.,
profesionální
bojovníci vlastnili zdobené bojové
saxy,
kterým také dávaly jména,
například Tumanautr.
- Luk (bogi)
Staří Seveřané dobře znali
loveckou a bojovou lukostřelbu a byli dobrými střelci. Jako
příklad mohu uvést Islanďana Gunnara z
Hlíðarendi, který při
obraně postřílel 16
lidí, než mu praskla tětiva. Údajně měl
požádat svojí ženu, aby mu upletla novou ze
svých vlasů, ale ona odmítla a Gunnar musel
pokračovat v boji jinými zbraněmi.
Známý je také případ
norského velmože Einara Þambarskelfa,
který dokázal tupým
šípem prostřelit čerstvě staženou volskou kůži.
Tento Einar v bitvě u Svǫlðu (1000) střílel z luku,
dokud mu jej nepřestřelil nepřátelský
lučišník. O tom, že Seveřané aktivně
používali luky, svědčí také dvě
zahraniční zprávy. Roku 869 měli
vikingové v Anglii umučit
svatého Edmunda právě střelbou z luku a v letech
885–6
vikingové oblehli Paříž, přičemž měli
používat luky a
těžké obléhací zbraně. Ke konci
doby vikinské se zjevně lukostřelba začala uplatňovat v
daleko širším rozsahu, protože ve
stejném roce (1066)
umírá norský král Harald
Krutý a anglický král Harold
Godwinsson po zásazích šípy.
Šípy v básních
dokáží prostřelit štíty a
kroužkové zbroje.
Za božské patrony lukostřelby byli
považováni Ull a Skaði a v některých
případech byli se svými atributy
vyobrazováni.
V písemných pramenech se
setkáváme zejména s lukostřelbou aristokratů. Již v úvodu jsme citovali Píseň o
Rígovi, pro níž je
trénování lukostřelby činnost
přináležející jarlovi.
Tatáž báseň však
uvádí, že výroba
lukostřeleckého vybavení je doménou
svodobného obyvatelstva:
Seděl
hospodář,
tětivu pletl,
ohýbal
luk, ohlazoval
šípy.
Zda byli svobodní muži z
branné hotovosti také lukostřelci, nemůžeme
jednoznačně rozhodnout. Bojová lukostřelba byla rozhodně
uměním (íþrótt),
kterou se honosili příslušníci družin,
například již zmíněný Einar
Þambarskelfi. Lučišníci byli jistě postaveni
za štítovou hradbou, kde byli vystaveni
menšímu nebezpečí. Vzhledem k tomu, že
střely měly během bitvy zdánlivě připomínat
déšť či krupobití, můžeme připustit,
že i neprofesionální bojovníci mohli mít své luky, což se částečně potvrzuje v
norských povikinských
zákonících, kde každá
dvojice hospodářů musí při tažení přinést na loď
jeden luk a dva tucty šípů.
Luk (bogi)
se nejčastěji vyráběl z tisu nebo jilmu.
Prostřední část s rukojetí (þinurr)
mohla být zesílena – alespoň tak si
vědci vykládají výraz tvíviðr
(„dvojité dřevo“). Ve
Skandinávii se také občas objevovaly
východní kompozitní luky,
částečně vyrobené z rohoviny (hornbogi [„luk
z rohoviny“], húnbogi
[„hunský luk“]) a
ovázané hovězími šlachami.
Tyto luky se však příliš neuchytily.
Na obou koncích luku se
nacházejí končíky (bogaháls),
které mohly být také ze železa nebo
kosti. Na tyto končíky se napínají oka
tětivy. Tětiva (bogastrengr)
byla vyrobena ze lnu, ale také ze šlach nebo
zvířecích střev (viz výraz þǫmb,
který označuje tětivu a střeva zároveň). Na luk
se navlékala tětiva (benda
upp boga) pouze v případě
používání a jeho ohnutému
stavu se říkalo benzl;
v době neužívání se tětiva sundavala (taka boga af benzlum).
Jsem obeznámen pouze se dvěma
nálezy severských luků. Jedním z nich
je luk z irského Ballinderry, který se datuje do
10. století a který byl původně dlouhý
asi 190 cm. Dalším,
známějším, je luk z Hedeby, kde se
nalezlo dalších 6 fragmentů luků.
Kompletní luk z Hedeby je dlouhý 192 cm a jeho
síla se odhaduje na 70–90
liber. Rekonstrukce potvrdila sílu 77 liber při
nátahu o délce 70 cm. Luk z Ballindery a
některé fragmenty z Hedeby lze považovat za jednodílné
reflexní luky, protože jejich ramena se na
koncích stáčí vpřed po směru střelby.
Všechny nálezy kromě jednoho byly vyrobeny z
tisu, výjimku tvojí luk jilmový. Luky
se jistě uchovávaly v kožených obalech.
Zdobený fragment takového obalu se nalezl v Birce.
Pro šípy se v pramenech
používá často
zastřešující pojem skot,
který označuje všechny vrhací zbraně a
šípy. Tento pojem dál můžeme rozdělit
na bogaskot
(„střely z luku“) a handskot
(„ruční střely“). Samotný
šíp je nejčastěji označován
jako ǫr nebo skeyti. Jejich
základem byl dřík (skapt),
který se vyráběl
štípáním z
různých druhů dřeva. V Dublinu se například
používala borovice, vrba a tis. Tis se používal
také v Dánsku. V Norsku to byla borovice a
bříza. Na dřík se přilepovaly tři letky (fiðri),
které zlepšovaly letecké vlastnosti
šípu. Nejčastěji se používala brka
větších ptáků, orlů, labutí
a hus. Proto jistě není náhoda, že se ve
skaldské poezii šípy
dávají do souvislosti s husami. Jako lepidlo se
používal březový dehet a pryskyřice.
Letky se zároveň omotávaly šlachami
nebo drátem, který zároveň mohl
zpevňovat končík. Na konci šípu se
nacházel končík se zářezem (strenglag / strengflaug),
do kterého se vkládala tětiva.
Rohovinová vložka, která by zpevňovala
končík, nebyla archeologicky potvrzena.
Důležitou součástí byl
samozřejmě hrot (oddr),
který měl různé tvary. Existovaly dva způsoby
připevnění ke dříku – buď měl hrot
úzký hrot čili řap (tangi),
který byl do dříku zaražen, slepen
pryskyřicí a následně omotán kůrou,
lnem či mosazným drátem, anebo měl hrot tulejku (ǫrfalr). V
případě použití prvního způsobu,
který byl zřejmě běžnější, byla
omotávka (reyrband) velmi
důležitá, protože podle ní se určovaly
vlastníci. Honosné šípy
měly mít omotávku ze zlatého
drátu. Hroty druhého typu, a sice s tulejkou,
byly na dřík přilepeny. Bylo žádoucí,
aby
šípy přesně odpovídaly parametrům luku
a při
natažení tětivy (draga
boga) hrot doléhal
k lučišti.
Ve Skandinávii byly běžné
listovité hroty s řapem, které
převládaly do druhé poloviny 10.
století. Poté ale nastává
zlom a začínají se používat bodkiny s
tulejkou, které již v 11. století
převládají. Tento zlom byl pravděpodobně
reakcí na používání
kvalitnějších zbrojí.
Pro zajímavost
udávám, že podle písemných
pramenů mohly být šípy
otrávené jedem (eitr) a
také se používaly zapálené
šípy (tundrǫr). Šípy
měly také zajímavou symbolickou funkci. V
případě
mobilizace bylo zvykem, že se rozeslal po okolí tzv.
válečný šíp (herǫr).
Setkáváme se také s výrazem ǫrdrag,
který označuje vzdálenost mezi místem
vystřelu a
místem dopadu. Takové vzdálenosti se
využívalo například při konfiskaci majetku.
Staroseverská literatura sama
rozděluje několik typů
šípů, z nichž některé stojí
velmi blízko oštěpům či se s nimi
dokonce prolínají. Prameny
poskytují nepřeberné množství
terminologie, ze které jsem vybral
následujících několik pojmů:
- Fleinn.
Tento typ jsme si již zmiňovali ve článku o
vrhacích kopí. V poetických
útvarech není možné rozeznat, zda se
jedná o dlouhý
šíp nebo o krátký
oštěp, ale v
některých ságových
ukázkách je
explicitně řečeno, že je o druh šípu.
Jeho hrot je protáhlý. V době vikinské
se již nepoužíval.
- Krókǫr
(„šíp se zpětnými
háčky“).
Jak již název napovídá, hrot je
vybaven zpětnými háčky, které
zabraňují
snadnému vyjmutí z rány. Při
případném zasažení bylo
nutné ránu ještě
více otevřít. Smrt tímto
způsobem byla v době vikinské považována za
potupnou. Tento druh hrotu
v norských hrobech z
doby vikinské chybí.
- Broddǫr („šíp
s bodákem“). Jedná se o
typický bodkin s protáhlým
trojhranným nebo čtverstranným hrotem.
Jedná se o častý nález.
- Bíldǫr
(„lancetový šíp“).
Tento typ má hrot s tvarem listu. V Norsku
doby vikinské se nachází
výjimečně, ale jinak šlo o běžný typ,
jak jsme naznačili dříve.
- Kólfr.
Těžký šíp s tlustým a
tupým hrotem ze dřeva nebo železa. Pro dobu vikinskou je
tento typ doložen pouze v Písni
o Rígovi.
- Fenja.
Název
odvozený od „velrybí
kostice“ (tálknfǫn)
a označuje vidlicovitý tvar šípu.
Jedná se o poměrně častý nález. Tento
typ měl podle dnešních teorií sloužit
k lovu sluk a hus, protože
se neodrážel se od ptačího
peří.
Šípy typu
broddǫr
(první dva zleva),
bíldǫr
a fenja.
Šípy se
uchovávaly v
toulcích (ǫrmalr / ǫrmælir)
, které se mohly být
přenášeny u pasu či na zádech. Jsem si
vědom dvou lokalit, kde se nalezly toulce, a to Birka a Hedeby.
Toulce se vyráběly z kůže, a proto se do
dnešních dnů dochovaly pouze jako fragmenty.
Nález z Nydamu kolem roku 300
připouští také dřevěný
toulec. V jedné sáze se
dozvídáme, že si
muž vyrobil toulec z celé kozí kůže. Nejčastěji
archeologové detekují toulce na
základě souboru šípů
nalezených na jednom místě. V Hedeby byly
nalezeny fragmenty dvou toulců, které
pocházejí z roku přibližně 850.
Zdobené toulce z Birky (byly nalezeny fragmenty asi 4 až 7
toulců) byly východního původu a
pocházejí zřejmě z 10. století. V
toulci mohlo
být různé množství
šípů; již jsme zmínily, že
zákonem předepsaný počet ve 12.
století bylo 24 šípů,
zatímco v pohřební lodi z Ladby byl toulec
naplněn 45ti šípy. Na obrázku
níže si
můžete povšimnout, že lučišník
drží v
levé ruce čtyři připravené
šípy. Byly
navrženy i teorie, že si lučišníci připravovaly
šípy zabodnutím do země.
Rekonstrukce toulce z Hedeby v porovnání s
výšivkou z Bayeux.
Rekonstrukce toulce z Birky.
Fragmenty kování toulců z Birky.
Někteří
lučišníci doby
vikinské mohli používat na palci
lučišnické prsteny. Vím o dvou
nálezech, a sice kostěném dekorovaném
islandském prstenu a kovovém prstenu z Birky.
IV. Závěr
Věřím, že jsem
tímto
obsáhlým článkem naznačil
hlavní
charakteristiky zbraní doby vikinské. Vyjma těch
druhů,
které jsme si vyjmenovali, se používaly
samozřejmě
také kyje, které se vyráběly z
dubových
kořenů. Zastávám názor, že tyto
nepříliš typické zbraně nebyly v
častém
užívání, protože každý
hospodář s
vlastním statkem byl schopný obstarat sobě i
svým
mužům přinejmenším kopí, sekery a
luky.
Netypické zbraně byly používané v
netypických situacích; často se
používaly
také například kameny.
Snažil jsem se tento článek
co nejvíce přizpůsobit potřebám typického
českého re-enactora.
Z toho jsem necitoval prameny ani literaturu. Mým
cílem
nebylo čtenáře zahltit, nýbrž poskytnout mu
kompendium
informací, ze kterého může čerpat. V
případě
bližšího zájmu nás můžete
kontaktovat a
diskutovat s námi o detailech. Slibuji si, že tento
článek pomůže zlepšit úroveň replik
historických zbraní,
přinejmenším
vzhledově. Nabádám čtenáře, aby
uvážil,
kterou společenskou vrstvu chce znázorňovat, a té
přizpůsobil výběr zbraně. Svobodný muž v
branné
hotovosti měl na výběr mezi sekerou a kopím,
které
doplňoval štít.
Profesionální
bojovník však měl, jak můžeme vidět
výše na
kamenu z Middletonu, při sobě arzenál zbraní,
mezi
které náležel meč, štít,
kopí,
sekera a sax. Chceme-li rekonstruovat tehdejší
dobu, je
třeba pojímat rekonstrukci jako kompletní soubor
včetně
zvyklostí, nikoli pouze osekanou hmotnou kulturu.
V. Použitá a doporučená literatura
ARBMAN, Holger. Birka I: Die
Graber (Text 1943 & Tafeln 1940), Uppsala:
Almqvist & Wiksells, 1943.
BERSU, Gerhard; WILSON, David M. Three
Viking Graves in the Isle of Man. SMA - Monograph series
No. 1. London: Maney Publushers, 1966.
CLEASBY, Richard; VIGFÚSSON, Gudbrand. An Icelandic-English dictionary. Toronto: University of Toronto, 1874.
FALK, Hjalmar. Altnordische
Waffenkunde. NVAOS. No.6., Kristiania: Jacob Dybwad, 1914.
GEIBIG, Alfred; PAULSEN, Harm. Das
Archaologische Fundmaterial VI. Neue Ausgrabungen in
Haithabu, Band 33. Neumünster: Wachholtz, 1999.
GROENMAN-VAN WAATERINGE, Willy. Die
Lederfunde von Haithabu. Neumünster: Wachholtz, 1984.
HALPIN, Andrew. Military Archery in Medieval Ireland : Arcaeology and
History. In: DE BOE, G; VERHAEGHE, F. (eds.) Military Studies in Medieval
Europe. Papers of the 'Medieval Europe Brugge 1997' Conference, 11.
Zellik: IAP, 1997, s. 51–60.
LUNDSTRÖM, Fredrik; HEDENSTIERNA-JONSON, Charlotte;
OLAUSSON, Lena. Eastern archery in Birka’s Garrison. In: The Martial Society: Aspects of
warriors, fortifications and social change in Scandinavia.
Stockholm: Stockholm University, 2009, s. 105–116.
PETERSEN, Jan. De
Norske Vikingsverd. Kristiania: Jacob Dybwad, 1919.
PIERCE, Ian; OAKESHOTT, Ewart. Swords
of the Viking Age. Woodbridge: Boydell Press, 2002.
RYGH, Oluf. Norske
Oldsager. Christiania: A. Cammermeyer, 1885.
THUNMARK-NYLÉN, Lena. Die
Wikingerzeit Gotlands I. Stockholm: Kungl, 1995.
WHELLER, R.E.M. London
and the Vikings. London: London Museum, 1927.
Katalog švédského historického muzea
ARCHER, Gavin; ARCHER, Louise. The Viking Age Compendium. [online].
[cit. 2013-12-14]. Dostupné z: http://www.vikingage.org/wiki/index.php?title=Main_Page
SHORT, William R. Viking Sword. [online]. [cit. 2013-12-14].
Dostupné z: http://www.hurstwic.org/history/articles/manufacturing/text/viking_sword.htm
SHORT, William R. Viking Axe. [online]. [cit. 2013-12-14].
Dostupné z: http://www.hurstwic.org/history/articles/manufacturing/text/viking_axe.htm
SHORT, William R. Viking Spear. [online]. [cit. 2013-12-14].
Dostupné z: http://www.hurstwic.org/history/articles/manufacturing/text/viking_spear.htm
SHORT, William R. Viking Sax. [online]. [cit. 2013-12-14].
Dostupné z:
http://www.hurstwic.org/history/articles/manufacturing/text/viking_sax.htm
SHORT, William R. Viking Bow. [online]. [cit. 2013-12-14].
Dostupné z: http://www.hurstwic.org/history/articles/manufacturing/text/viking_bow.htm